onsdag 23 maj 2012

Den perfekta förlossningen

Jag vet, av erfarenhet, att en förlossning, och förberedelsen av den, kan vara en fantastisk upplevelse.

Jag vet, av erfarenhet, att det kan vara en stärkande upplevelse både för kvinnan och för paret som gjort det tillsammans.

Av erfarenhet vet jag att du kan föda barn och 5 minuter efteråt önska att du ska få göra det igen.

Jag vet att den belöningen du får aldrig kan mäta sig med något annat.

Jag vet, av egen erfarenhet, att du efteråt kan känna dig starkast i världen, on top of the world och samtidigt ömhudad och naken i en kärleksbubbla.

CIMG0154

Jag vet också att många inte fått uppleva det här. Det är det som drivit mig att själv börja hålla i förlossningsförberedande kurser, samtala med gravida och skriva här – att några till ska få uppleva positiva förlossningar.

Jag vet också att en positiv förlossningsupplevelse inte handlar om perfekt. Inte någonstans.

Jag ska beskriva min egen förlossning senare men jag kan berätta att den bland annat höll på på i ungefär 50 timmar. Och det finns saker som jag kommer vilja ändra på till min kommande förlossning MEN jag strävar inte efter en perfekt förlossning. Det är svårt att säga vad det är och mycket kan vi ändå inte påverka.

Vad vi kan göra är att förbereda oss, be om hjälp, släppa prestationer och tanken på att göra rätt eller fel – göra det vi själva behöver göra för att få föda i trygghet och tillit.

/Eva

1 kommentar: