onsdag 24 oktober 2012

Förlossningsjounalen

Har du som fött barn läst din förlossningsjounal?

2009 när min dotter föddes fick jag med en kopia hem från BB. Nu har jag hört att man får beställa sin journal på nätet och att den kommer hem inom några dagar.

Ibland kan vård-språket vara lite svårt att förstå och det kan vara bra att få hjälp att tolka den. Jag tycker att det är vettigt att läsa sin journal och se om ens egen bild av förlossningen överensstämmer med personalens. Kanske står där något som förvånar dig? Eller är något oklart, som du funderat över? Eller kanske bara en bekräftelse på det du vet och känner.

I förrgår fick jag hem en kopia av min journal från våra hembarnmorskor.
Jag skrattar lite åt att mitt pannkaksätande finns med.

Mitt under pågående förlossning blev jag så sugen på pannkakor! Så maken ställde sig och stekte plättar åt oss allihop. Jag ville ha kokosolja och socker på mina. När de var klara kunde jag inte riktigt bestämma mig om jag skulle äta eller kräkas. Men två stycken gick ner och det var så gott :)

1 kommentar:

  1. Åh! Vilka barnmorskor <3 Det brukar pratas om att förlossningsjournaler är torftiga, men det där var ju helskönt =) Jag önskar att det står lite kul kuriosa i min journal också. Har inte beställt den än...
    /Isa

    SvaraRadera