onsdag 10 oktober 2012

Gravid vecka 38-40

Vecka 38: Sista veckan på jobbet. Jag kämpar på med det sista och går dubbelt ett par dagar med min vikarie. Skönt att lämna över allt och har inte hört från jobbet sen dess. Befriande.

Lördag kväll, efter en dag i skogen, börjar jag känna molvärk i ländrygg och ljumskar. Det känns att slutet av graviditeten närmar sig.

Vecka 39: Dottern är 15 timmar på förskolan. Jag trodde att jag knappt skulle ha ork att underhålla henne de dagar vi skulle vara hemma. Men det gick bra! Jag har dock inga som helst krav på oss att vi ska göra något, komma ut eller laga riktig mat. Men det blir rätt bra med det också.

Vi hinner också med treårskontroll för dottern både på BVC och hos tandläkaren.

Fredag morgon släpper slemproppen. Vid lunch drar det igång ordentlig liv i magen. Massa sammandragningar och en del gör lite ont. Ländryggen moler. Är det på gång?! Det lugnar inte ner sig fast vi lägger och oss tittar på film på kvällen. Vi ringer en av våra barnmorskor eftersom de vill veta i tid om något är på gång. Vi går och lägger oss med spänd förväntat men då lugnar allt ner sig.

Lördagen är lugnare än på många veckor… Söndagen också. Vi sover bra hela familjen.

Vecka 40: Ja, där är vi nu. Imorgon har jag gått 40 fulla veckor och vi börjar känna att den här bäbisen gärna kan få komma nu!

Måndag: Besök hos BM och bäbis är fortfarande fixerad och allt är bra. En hel del sammandragningar och molvärk i ryggen men jag kan fortfarande gå obehindrat och känner mig väldigt pigg och fräsch vilket de jag möter påpekar.

Tisdag: En av barnmorskorna ringer och kollar läget. Jag lämnar dottern på förskolan och tar en riktigt lugn dag hemma.

Onsdag: På väg till förskolan med dottern gör det ibland otroligt ont i underlivet –som stickande, svidande smärta som kommer och sen går över. På vägen hem byts det istället ut mot att det känns som att bäbisens huvud stöter mot symfysen vid varje steg. Även det smärtsamt. Nä, nu har jag ingen lust att gå så mycket mer.

534448_506205686074355_307131565_n

Foto: Lotta Winbäck

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar