tisdag 20 november 2012

Mamma ta hand om dig!

















Många föräldrar känner igen sig i att glömma bort sig själv lite grand. Barnen ska kissa, få bra mat, sova i tid, ha roliga aktiviteter och så vidare.

Men vi själva då? Vad behöver Du?

De grundläggande basbehoven behöver vi också tillfredsställa. Vi behöver gå på toa, äta och sova för att kunna fixa det samma för våra barn. Jag brukar tänka på säkerhetsgenomgången på flyget: - ta på din egen syrgasmask före du hjälper andra.

När jag inte tar hand om mig själv är jag ingen bra mamma. Jag blir trött och grinig. Tråkig. Självklart handlar det inte om att sätta sig själv först jämt utan om att inte utplåna sig själv.

När vi fått basbehoven uppfyllda behöver vi också fylla på mer i oss själva. Vad det är kan ju vara väldigt olika. Yoga funkar för mig. Och att sy eller virka ibland. Kaffe i lugn och ro med en tidning när möjlighet ges och fika med vänner. Det kan vara att gå på konsert eller ha sex. Allt som ger mer än det tar!

Att ta hand om mig själv tycker jag att jag är skyldig mina barn.

1 kommentar:

  1. Det inlägget satt som en smäck i hjärtat! Vad behöver jag nu..? Snyta mig är det tråkiga svaret =)
    Önskar att jag hade bryggan på bilden att tillgå en stund. Älskar att ligga där och lyssna på havet. Jag är ju liksom mer för att ligga stilla än du ;-) Jag får blunda och låtsas lite...

    SvaraRadera