måndag 28 november 2011

Föräldrar och stress

Ola Schenström skriver på Vi föräldrars web om Föräldraskap och stress. Det är lätt hänt att fastna i dessa måsten vi har på oss. Men barn känner inte till det. De är sina egna och gör på sitt eget vis. De vet inte att vi måste hit och dit eller göra ditten och datten som vi föresatt oss. Som jag skrev i mitt förra inlägg, så reagerar min dotter med att låsa sig om jag stressar på.

För vad vet hon om tid? Hon är NU. Och HÄR. Barn lever i nuet. Hon vill inte bli påskyndad och stressad. Hon vill leka, gosa, upptäcka!

Det är en stor förändring att bli förälder. Det är nu barnets behov som styr. Och jag tänker, att låter vi bäbisen styra så blir vi så mycket lugnare. Det är när vi försöker få in dem i våra egna måsten som vi blir stressade, barnet frustrerat och allt bara blir lite (eller mycket) jobbigt.

Ola skriver

Men hur kan man hantera stressen över att inte få sova?
– Att känna stress över att man inte får sova är väldigt vanligt. Mitt tips är att försöka att bara acceptera att ”inatt sov vi inte så mycket” och inte tänka hur det ska bli nästa natt och nästa och nästa. Är du trött idag, så kanske du ska avboka det du hade tänkt göra och bara vara hemma med bebisen. Kanske upptäcker du att du faktiskt har ett val och att det är okej att bara vara.Ola avslutar med ett tips som är enkelt att använda i vardagen.


– Stanna upp och ta tre djupa andetag. På så sätt kan du komma ner i varv och också bli mer medveten om de val som du har. Och våga stanna upp.

Jag skulle verkligen vilja unna alla föräldrar som är föräldralediga, hur kort eller lång tid det än är, att bara få vara, utan måsten.

Vi är inte på väg någonstans. Och det tar väldigt lång tid. Vi bara är. Ett barn som - Kan själv! kan göra en själv väldigt frustrerad om man känner att man inte riktigt har tid. Då kan Olas råd om tre andetag vara bra! :) Vi kanske inte har så bråttom hem trots allt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar