torsdag 24 november 2011

Olika sorters smärta

För en vecka sen fick jag en låsning i skuldran som gjorde otroligt ont. Jag hade svårt att sova och vissa positioner fick mig nästan att gråta. Det smärtade dessutom hela tiden.

Jag beklagade mig på facebook och skrev "så här ont har jag inte haft i hela mitt liv" och fick snart kommentarer som "har inte du fött barn?" och "knappast värre än att föda barn"

Men jo! Föda barn var ingenting mot det här! Det kanske låter konstigt, men jag tänker så här:

När man föder barn vet man varför man har ont. Man vet att det onda kommer att ta slut och att man då får en stor, stor belöning! Dessutom finns det pauser i det onda.

I axelsmärtan fanns inga pauser, den har ingen mening, jag vet inte varför det gör ont och jag får inget för det. Det gör bara ont. För mig är det en stor skillnad. Förlossningssmärtan var psykiskt mycket lättare att hantera för mig.

blogg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar