onsdag 8 februari 2012

Tips på hur man får barn att äta mer frukt och grönt

I går var det en rätt trött och hängig (hungrig) dotter som kom hem från förskolan. Jag gjorde snabbt en chokladsmoothie (recept kommer). Hon drack hela! Och plockade också i sig ett par vindruvor. Ett par teskedar riven morot fick också plats och sen var hon ju inte direkt sugen på middag...

Haha, ja, okey, man kan inte få allt. Målet att få i henne lite frukt och grönsaker uppnåddes i alla fall! Vi är glada för det.


Tips från doulan Cecilia

Fruksallad med vaniljkesella brukar vara uppskattat. Bär i turkisk youghurt med lite honung och nötter. Hallon och banan i havregrynsgröten. Salladstävling brukar vi ha. Den som fortast äter upp sitt salladsblad. Vi brukar i bland köpa lite roliga frukter och skära i bitar. Så får var och en göra sitt eget fruktspätt och doppa sin skål med egengjord chokladsås (smält choklad blandat med ekologisk vispgrädde).


Vad är era bästa tips?

2 kommentarer:

  1. Finhackade morötter är tacksamma att blanda i de flesta grytor, likaså kokade, mixade röda linser. Vår tacofärs är alltid vegan, gjord med kikärtor som bas och äts glatt även av de i familjen som annars stenvägrar allt vad kikärtor heter... ;)

    En annan hit är en smoothie på grönkål, apelsin och banan en hit! (har bloggat om den, hittade receptet hos vilda barn(?) fd. höstlycka-bloggen)
    Låter helt galen, och den blir knallgrön verkligen - men den går åt!

    SvaraRadera
  2. Jag instämmer med smoothien!! Mitt absolut bästa trix är att erbjuda Lova smoothies och färskpressade juicer som både har frukt och nyttiga grönsaker i sig. Frukt har jag inget problem att få i henne så det är de där nyttiga grön - sakerna.... =) Men som sagt - smoothies är super bra!!! Jag gillar också tanken på att grönsakerna inte är tillagade utan fräscha och råa - alla nyttigheter intakt. =)
    Jag måste prova smoothiesn på grönkål som metamorphosis tipsar om ovan!!!

    SvaraRadera