tisdag 31 januari 2012

Om hur man kommer nära varandra som familj

Jag är verkligen inte teknikfientlig –men allvarligt?

I går i metro läste jag en artikel om hur familjer kan komma nära varandra med hjälp av teknik. Det är tydligen tips från Vi i Villa. Det sista rådet lyder:

Jobba från tv-soffan

8 Fundera över smart­phone, läsplatta eller lätt dator. Då kan du sköta tråkiga jobbsaker samtidigt som du är med i TV-soffan.

30o=Anna-Karin-Holmberg-Jernstrom-UB2

Foto: Urban Brådhe hämtad från www.metro.se

Detta måste jag ifrågasätta starkt! Att inte vara närvarande när man umgås med sina barn (eller någon för den delen) för oss knappast närmare varandra, utan snarare tvärt om. Går er barn på det? Min dotter puffar i alla fall till mig varje gång jag försvinner iväg i tanken när vi tittar på samma Pippi-avsnitt för hundrade gången. Hon vill att jag ska uppleva det vi ser tillsammans med henne. Hon vill inte ha bara min fysiska närhet utan även min totala uppmärksamhet. Att vara tillsammans och vara varandra nära innebär att vi också delar upplevelser, att vi är närvarande i det som sker. Det är så vi kommer nära. Det är så vi blir en familj. Inte bara personer som lever bredvid varandra.

Jag köper absolut att man inte alltid kan vara helt fokuserad, inte alltid helt närvarande då det faktiskt finns tråkiga jobbsaker att sköta. Men att ge detta som ett tips på hur man kommer närmare varandra som familj var riktigt dumt tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar