torsdag 21 juni 2012

Acceptans


Acceptans kom jag först i kontakt med via Anna Kåvers bok ”Att leva ett liv, inte vinna ett krig” och efter det har jag tränat mycket. Varje dag kommer det tillfällen då jag får öva! :)

Acceptans handlar om att ”gilla läget”, inte som i att alltid tycka ”tjoho vad kul” eller att tycka om det som händer, utan att acceptera att saker är som det är. Att inte döma, fördöma det som sker och inte heller att försöka fly undan eller förändra det. 

Att öva på acceptans under graviditeten kan vara otroligt bra övning inför förlossning och föräldraskap. Acceptans kan vara nyckeln när du under förlossningen känner att du vill gå hem, eller när ditt spädbarn ammar sig igenom en hel dag och du inte kommer utanför dörren, eller när svärmor lägger sig i barnuppfostran ;)

Att ha övat på det här med acceptans har gett mig ett lugn jag inte hade förut. Det gör att jag inte retar upp mig så mycket, att jag inte blir så förbannad på saker utan har lättare att ta tag i det som händer och förhålla mig till det på ett mer produktivt sätt.

Det kanske låter lite tråkigt. Det är otroligt skönt!

Jag önskar er alla en härlig midsommarhelg! 
(Blir det regn får vi alla tillfälle att öva på acceptans.. )

/Eva

1 kommentar:

  1. Gud, (eller vad en tror på)ge mig kraft att acceptera det jag inte kan förändra, mod till att förändra de saker jag kan och visdom nog att förstå skillnaden mellan de två.

    Det säger allt anser jag. Underbar blogg!

    SvaraRadera