tisdag 6 december 2011

Deltid med småbarn

En artikel på familjeliv heter Deltid förödande för pensionen. Jag kan förstå att man vill informera föräldrar om att ekonomin påverkas av att arbeta deltid men jag kan tycka att tonen och inställningen till just familjeliv blir lite konstigt när man uttrycker sig så här:

- Deltid är ett måste för många småbarnsföräldrar för att få vardagen att gå ihop, men fällan blir om man behåller sin deltidstjänst för länge.

Ett måste?

Jag skulle framförallt säga att det är en önskan. Ett val. De jag känner som arbetar deltid, inklusive jag själv, gör det inte för att vi måste utan för att vi vill.

Vi vill ha mer tid med våra barn. Vi värdesätter att slippa stressa till förskolan, att vi inte måste ha med hungriga och trötta barn till affären etc. Vi tycker att barnen förgyller våra liv och är värda vår tid.

Vi är många som tycker att det är svårt att få till utan att gå ner i arbetstid och att det är värt de uteblivna pengarna.

Det är visst viktigt att man vet konsekvenserna av det man väljer. Tack för det familjeliv. Men jag måste ändå säga att jag blir lite fundersam över inställningen till barnen när man bara ser på vardagen ur ett ekonomiskt perspektiv.

/Eva

3 kommentarer:

  1. Jag håller med dig, vi hör ofta att man "måste få ihop livspusslet" osv, när vi borde vara glada att vi har möjligheten att få välja tid med våra barn. Jag jobbar också deltid och har ledigt alla lov, en njutning!! :)

    SvaraRadera
  2. Jag håller med!
    Vi gick båda ner i tid när lilla T började förskolan (mellen barnen) för att vi ville ha mer tid med henne när hon fortfarande var pigg. Att inte bara träffa henne de där sista trötta timmarna mellan kvällsmat och nattning. Hon har det jättebra på förskolan, så det handlar inte om det. Det handlar om oss som familj och hur vi vill ha det. Vi tillhör de lyckligt lottade som KAN gå ner i tid. Vi kompenserar med lite mer privat pensionssparande. Men jag förstår ju att inte alla har samma möjligheter.

    SvaraRadera
  3. Jobbar också deltid och håller med dig fullständigt.

    Jag tror dock att det inte bara är det ekonomiska som styr många föräldrar utan en farlig övertro på förskolan. Många verkar på riktigt tro att barnen tar skada av att vara hemma. Att de blir understimulerade och konstiga. Att de måste lära sig att leka i grupp när de är ett år för annars går det åt skogen...

    SvaraRadera