lördag 3 december 2011

Lösningar istället för problem

När min dotter var liten somnade hon ofta vid bröstet. Hon blev överstimulerad om man gick runt med henne och vaggade henne. Och att lägga ifrån sig henne var aldrig ett alternativ. Att amma henne till sömns fungerade alldeles utmärkt. Alltid. Så bra!

Inte förstod jag att detta kunde vara ett problem! Jag slösurfade på något barn-forum och såg en tråd om detta. Ja, har man inte problem så skaffar man sig som det heter. Och det är väldigt lätt gjort när det kommer till barn. Speciellt som så många har åsikter i ämnet.

Jag önskar att fler föräldrar kunde ”tagga ner” och ta det lite lugnare vad gäller allt som ska vara si eller så, ”det här är dåligt”, ”det här är bra”. Ena dagen sa en mamma till mig att hon hade dåligt samvete för att de badade barnet varje kväll. Dagen efter var det en annan mamma som hade dåligt samvete för att hon INTE badade barnet varje dag.

Hur skulle det vara om vi alla gjorde det som fungerar för oss själva? Det som fungerar för våra barn (som alla är unika och kräver olika saker) och för just vår familj (som också är unik och värdesätter olika saker). Vad mycket lättare våra liv skulle vara då – om vi funderar mer på oss själva och mindre på andra och vad de tycker.

bild från http://www.morguefile.com

/Eva

2 kommentarer:

  1. Ja, visst! Jag håller med så ininorden! Man kan få göra det som känns bra och gott!

    SvaraRadera
  2. Ler igen... jag ammar fortfarande min 14 mån tjej till sömns och har ägnat många timmar åt att googla för att liksom hitta en "tillåtelse" för detta. Nu har jag släppt det och ägnar mig åt att vara en lycklig mamma vilket jag tror ger en lycklig familj. :)

    SvaraRadera