söndag 11 december 2011

Det är lätt att skrämma en gravid kvinna

Vår söndagsfrukost äts i stort sett alltid samtidigt som vi lyssnar på Kropp och själ i P1.
Idag blev jag glad när jag möttes av Ina May Gaskins röst och en av de mer balanserade diskussionerna på länge om barnafödande i Sverige.
Det är lätt att skrämma en gravid kvinna, säger Ina May Gaskin, oavsett hur intelligent och utbildad hon är, blir hon lätt uppskrämd. Och det är klart. Det är inget konstigt med det.
ina may gaskin foto Scanpix
Ina May Gaskin. Foto: Scanpix
Jag tänker på Uppdrag gransknings program “spricka hela vägen” som visades här om veckan. Det är otroligt viktigt ämne och det är bra att förlossningsvården tas upp! Men jag blev ledsen efter detta program som lämnade mig med känslan “Det är farligt att föda barn”.
Som sagt, det är lätt att skrämma en gravid kvinna. 

Det finns mycket att ta upp om ämnet. Så här en lat söndag vill jag mest tips om programmet som finns att lyssna på här.

1 kommentar:

  1. Jag som själv råkat ut för detta (två gånger dessutom...)och dessutom medverkade i programet anser att detta ÄR en mycket viktig fråga och brinner otroligt för den, och visst att barnmorskorna gör sitt jobb, men har ni någon ANING om hur många utsatta kvinnor som blivit otroligt dåligt behandlade i samband med dessa skador? När det nu i många fall hade gått att motverka skadorna så tycker jag att det minsta man kan göra är att belysa ämnet och försöka få till gemensamma handlingsplaner både i förebyggande syfte men även hur man bemöter kvinnor efteråt och inför kommande förlossningar.
    Det handlar inte om att skrämmas, det handlar om att utveckla en BÄTTRE förlossningsvård. Även om det är bra nu så kan det alltid bli bättre.

    Jag tyckte tvärtom att programmet var på tok för mesigt, mycket av det jag ville ha fram kom inte fram alls, bland annat hur vi med tidigare sfinkter rupturer bemöts vid kommande förlossningar. Det är inte farligt att föda barn, men det KAN vara det. Jag tycker trots allt att det är en viktig aspekt i det hela.

    SvaraRadera