lördag 3 december 2011

Orgasmic birth

När jag väntade barn hittade jag ett klipp på youtube som heter "Orgasmic birth".
Den handlar om kvinnor som får orgasm under slutet av sina förlossningar.
Vem kunde ana?!

Jag hade svårt att drömma om att uppleva det själv men bara vetskapen om det var fantastisk! Det kan vara annorlunda! Man behöver inte föda i rädsla och smärta. Det handlar inte bara om själva orgasmen, tycker jag, utan en annan upplevelse än den vi är vana att se på film t.ex. där vi ser kvinnor som lider.

Klippen kommer från filmen Orgasmic birth.

Nu har också den svenska barnmorska Ingrid Karlsson studerat detta i sin masteruppsats.

©2008 Jada Shapiro

Artikeln avslutas:
– Jag vill inte ta ifrån någon något, många har det väldigt jobbigt när de föder barn. Men med all respekt för det och utan att kränka någons gränser, tror jag att det vore bra om man försiktigt kunde föra upp det här ämnet. Det skulle lyfta skam och skuld från de kvinnor som upplever de här känslorna, säger hon.

/Eva

1 kommentar:

  1. Jag skulle gärna bli en i raden som får uppleva en liknande förlossning! Coolt!
    /Isa

    SvaraRadera