fredag 16 december 2011

Veckans: –Mamma, ta hand om dig själv!

För att kunna vara den bästa förälder man vill vara, måste man också ta hand om sig själv.
Här blandar vi må bra-tips. Högt som lågt. Vi inför varje vecka ett Ta hand om dig själv-tips.
Då kör vi!

tahand

 

Fem medvetna andetag.

Unna dig det. Fem andetag per dag när du inte tänker på något annat än hur luften passerar in genom dina näsborrar, ner genom strupen. Känn hur lungorna vidgas, magen blir större. Känn sedan hur luften passerar uppåt igen efter att ha gett dig nytt syre, ny kraft.

Ge dig själv det. Fem andetag där du bara är du. Där ingenting annat finns.

I början är det svårt. Jag kan börja fundera på middagen eller vad jag borde göra på jobbet. Men det går lättare för varje gång. Andas gör vi ju automatiskt annars så det är lätt att bara följa med. Men det kommer alltid ett andetag till att försöka med.

Det passar utmärkt att ta några medvetna andetag i passagen inför att påbörja något nytt. T.ex. att hämta barn på förskolan. Kanske passar det bra att ta de medvetna andetagen i bilen utanför? Så kommer du in med lugn, mer grundad i dig själv och kan ta emot allt det ditt barn vill förmedla. Härligt!

Det här med andningen är en till sådan revolutionerade sak –som underkläderna.  Jag har mycket lättare att byta fokus från t.ex. jobb till hemmaliv, eller familjeliv mot att träffa vänner sen jag införde medvetna andetag i mitt liv. Testa!

3 kommentarer:

  1. Härligt!
    Och det är perfekt att använda sig av lugna, medvetna andetag i närvaro när man ska natta oroliga barn

    SvaraRadera
  2. Ja, det har du rätt i! Det brukar jag också använda mig av :)

    SvaraRadera
  3. Eva, roligt att hitta hit genom din kommentar på Framgångsbyrån. Ni verkar ha en fin blogg här.
    Jag tittar in då och då :)
    God Jul!
    Inger

    SvaraRadera